Hoi,
Ik krijg een email met daarin een verlenging voor domeinnamen. Nou wil ik deze domeinnamen helemaal niet verlengen. De einddatum van de domeinnamen staan op 09-02-2024 (dus meer dan 1 maand) en nu moet ik verplicht deze domeinnamen betalen zonder dat ik de mogelijkheid heb om deze te stoppen? Als dat zo is, dan verhuis ik al mijn domeinnamen naar een ander en zal ook nooit meer hier een domeinnaam hier aanschaffen. Voorheen was het zo dat een domeinnaam automatisch werd opgezegd wanneer je deze liet verlopen, maar nu sturen je meer dan een maand voor afloopdatum van het 1-jarig contract al een factuur.
Onderwerp: email gehad met verlenging domeinnamen
Dat is helaas hoe het bij Vimexx werkt.
Even gezocht:
Volgens de wet Van Dam heb je als consument het recht om een stilzwijgende verlenging een maand vooraf op te zeggen. De 45 dagen die Vimexx hanteert is dus wettelijk niet toegestaan.
https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/
Ik ga toch eens informeren hoe het ACM hier tegenaan kijkt.
Ook de ACM geeft een opzegtermijn aan van maximaal 1 maand.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggenOp de site van ACM kan je ook een melding doorgeven indien Vimexx zich toch niet aan de wettelijke termijn gaat houden.
Let op: dit geldt alleen als je de overeenkomst als een consument bent aangegaan, dus niet zakelijk. Vimexx kan een hoop klachten voorkomen door ruim vooraf even een melding te sturen voordat een pakket of domein verlengt gaat worden. Hopelijk gaan ze dit nu alsnog oppakken.
Hoi Perry, dank je voor je reacties. Ik neem aan dat Vimexx zich houdt aan hun eigen beloften. Als je namelijk op de website zoekt naar factuur en dan kiest voor domein, kom je het volgende artikel tegen: https://www.vimexx.eu/help/betaal-je-een-domein-per-jaar-of-per-maand?s=1de38a78f2e8b04a9ccb941ebee441d2
Ik zal hieronder de tekst van het artikel kopiëren:
Betaal je een domein per jaar of per maand?
Bijgewerkt op 26-08-2018
Een domeinnaam betaal je per jaar. Wanneer je een domeinnaam bestelt dan is dit voor een minimale duur van één jaar. Je kunt in je winkelwagen eventueel zelf kiezen voor 2 jaar en in een paar uitzonderlijke gevallen is de minimale duur twee jaar. Als de minimale afname periode anders is dan één jaar zal dit uiteraard duidelijk vermeld worden.
Je zit bij vimexx.nl nergens aan vast. Wanneer je een domeinnaam koopt reken je deze tijdens je bestelling meteen af. Je bent dan voor de duur zoals op de factuur vermeld staat eigenaar van de domeinnaam.
Enige tijd voor de domeinnaam afloopt zullen wij je hier over informeren. Indien je deze domeinnaam niet wilt houden, kun je hem gewoon laten verlopen. Je hoeft dan niets te doen. Wanneer je de domeinnaam wel graag wilt houden dan kun je deze direct zelf in je klantenpaneel verlengen. Ook de verlenging van een domeinnaam is voor minimaal één jaar.
----------------
Dit is ook altijd hoe het was en zo heb ik het ook altijd ervaren. Ik heb redelijk veel domeinen hier ( en gehad ) en nog nooit eerder dit meegemaakt. De factuur die ik kreeg ging ook expliciet over verlengingen van domeinnamen. Dus geen hosting erbij.
Heb je hier nog iets van een reactie op gehad. Want die nieuwe abbonementsvorm (https://www.vimexx.nl/help/hoe-werkt-de-abonnementsvorm-bij-vimexx#opzeggen) ben ik vooraf nooit over geinformeerd, waar je in het verleden een e-mail kreeg dat je domein op verlopen stond en je de keuze had om te verlengen of te laten verlopen, zit je nu 'vast' aan een verlenging. Je krijgt direct een factuur en hebt geen mogelijkheid meer om deze te laten verlopen zodra deze is aangemaakt.
Ja het is een erg vervelende manier hoe het nu werkt/
Ook als je meerdere domeinen hebt moet je elk domein apart afrekenen. Dus elke keer iDeal kosten extra plus aparte afschrijvingen op je bank die ook nog eens transactie kosten rekent voor elke af- en bijschrijving.
Plus dat je allemaal aparte boekingen moet doen in je boekhouding.
Ik hoop dat ze hier nog eens naar gaan kijken om het weer klantvriendelijker te maken
Ik heb net een ticket gestuurd naar de klantenservice, ik kreeg vandaag 20-05-2024 de mail dat de betaling vandaag niet gelukt is. Ik dacht eerst nog, zal wel spam zijn, maar net toch maar even gaan checken. Nu blijk ik een betaling open te hebben staan, vanaf vandaag, voor mijn domein. Nu heb ik een .nl en een .com domein waar ik toen ik hem vorig jaar registreerde, gratis de .online en .site bij kreeg. Niet dat ik die wilde gebruiken maar het zat er bij... Nu kon ik normaal dan alleen het domein verlengen wat ik wilde verlengen. Nu kan ik dat niet. Ik moet ze alle 4 betalen, in totaal 125 euro incl btw.... opzeggen lukt ook niet want de betaling moet eerst voldaan zijn. Mijn domeinen lopen af op 02/07/2024... Vooraf ook geen melding of zo gekregen hierover dus nu een totale verrassing en een rekening die ik niet wil betalen. Maar het .com domein daar loopt wel mijn webshop op dus als ik alles laat verlopen dan ben ik die ook kwijt... hoe dan...
Is dit bij iemand al op een goede manier opgelost?
Heel herkenbaar dit.
Zonder waarschuwing vooraf krijg je de mededeling dat je domijn verlengt word en dan ben je al te laat met opzeggen.
Als je dan aangeeft dat je toch wil opzeggen krijg je heel veel weerstand van de klanten service.
ik heb destijds (Na eerst te moeten betalen) mijn gratis gekregen domein extenties kunnen laten vervallen. En heb netjes binnen een maand mijn geld teruggekregen.
Maar de manier waarop is absoluut niet klantvriendelijk.
En mocht je je domijn wel optijd opzeggen kan je bijna dagelijks een mail verwachten met de herinnering dat deze komt te vervallen vanaf 3 maand van te voren. Maar een extra herinnering voor de verlenging kan er niet af.
Ik heb hetzelfde. 45 dagen voor de verlenging van mijn hostingpakket krijg ik een factuur. Direct aangegeven dat ik niet wil verlengen, al is het al alleen maar omdat de prijs met bijna 400% omhoog gaat. Bij het klantenpanel lukt dat opzeggen niet meer. Dus via een ticket. Ik krijg 1 reactie terug en men doet alsof ik er niet onderuit kan. Geheel onterecht naar mijn mening.
Er is de wettelijke opzegtermijn van maximaal 1 maand.
Op verdere berichten wordt niet meer gereageerd. Wel een herinnering 4 dagen na de 1e factuur.
Maar zie dan ook nog het bericht van Vimexx zelf uit december 2022 waarin ze bij de nieuwe 'dienst' van het automatisch verlengen introduceren en zelf aangeven dat: 'Mocht je het product niet willen verlengen, dan kan je het per direct opzeggen of opzeggen per einde periode' . Zie onder.Nieuws van Vimexx op 13-12-2022
Van prepaid naar abonnementSinds 2015 factureert Vimexx al zijn producten via het bekende prepaid model. Standaard ontving je meerdere herinneringen per e-mail voor het verlopen van de periode. Je kon het product handmatig verlengen of het laten verlopen en stoppen aan het einde van de periode. Mocht je dit niet willen, dan was er de mogelijkheid om automatische verlengen in het klantenpaneel in te schakelen.
Wens van de klantNa uitvoerig te hebben geluisterd naar onze klanten, gaan we dit model per 01-01-2023 veranderen. We stappen af van het prepaid model en zetten nieuwe producten en producten waar de optie automatisch verlengen ingesteld staat om naar een abonnementsvorm. Dit houdt in dat vanaf dat moment producten automatisch verlengd zullen worden totdat we van jou als klant een opzegging ontvangen via ons klantenpaneel.
Hiermee voorkomen we dat klanten offline raken, domeinnamen verliezen of zelfs data verliezen omdat ze niet tijdig of vergeten te verlengen. In dit geval verlengen wij jouw producten, ontvang je van ons een factuur en kun je deze na de verlenging betalen binnen de gestelde betaaltermijn.
Mocht je het product niet willen verlengen, dan kan je het per direct opzeggen of opzeggen per einde periode. Dit laatste zorgt ervoor dat het product netjes tot de laatste dag zal werken, waarna wij het stopzetten aan het eind van de periode. Het opzeggen kan te allen tijde via ons klantenpaneel. Mocht je het product opgezegd hebben per einde periode, dan kan je de opzegging eventueel ook terugdraaien!
Wat betekent dit voor mij?
- Handmatig verlengen: Bij een volgende handmatige verlenging wordt jouw prepaid dienst omgezet naar een abonnement. De verlenging hierna zal dus automatisch uitgevoerd worden waarna je een factuur van ons ontvangt om te betalen. Dit wordt ook getoond in de winkelwagen.
- Automatisch verlengen: De dienst zal zoals door jou ingesteld automatisch verlengd worden waarna je via meerdere methoden de factuur kunt betalen. Er hoeft dus geen saldo vooraf meer gestort te worden.
Vandaag weer 2 reminders van Vimexx. Hoezo je klant onder druk zetten!